Infoturbe juhend pangakliendile
1. Toimingud internetis - internetipank ja kaardimaksed veebis
1.1 Internetipank
- Jälgi, et panka sisenemisel
küsitakse PIN1 koodi, mitte PIN2 koodi!
- Võimalusel väldi pangatoimingute
tegemist seadmetes, mis ei ole Sinu omad (avalik arvuti, internetikiosk, sõbra
seade). Kui seda pole võimalik vältida, tuleb olla eriti hoolas ja mitte jätta
arvutit järelevalveta, kui oled internetipanka sisse logitud. Kui asjad aetud,
tuleb veenduda, et oled internetipangast välja loginud ja veebilehitseja on
suletud.
- Väldi internetipanga
kasutamist kaitsmata avalikust wifi
võrgust. Võimalusel tekita pigem traadita internetivõrk enda mobiiltelefoni
abiga.
- Pane paika mõistlikud
limiidid raha väljavõtmiseks, ülekanneteks ja kaardiga tehtavateks tehinguteks.
- Automaatsete maksete seadistamisel
sea kõige madalam vajalik makselimiit, seda nii internetipangas kui kontoris
lepingut sõlmides.
- Jälgi jooksvalt oma krediitkaardi
väljavõtet. Tähelepanelik tasub olla ka väikeste summade suhtes!
- Ära kasuta internetipanka,
kui veebilehitsejalt turvalisust, ühendust või sertifikaati puudutava veateate
saad.
- Kasutades internetipanka
sisenemiseks e-kirjas või sõnumis olevaid linke veendu enne sisselogimist
kindlasti, et sind on suunatud panga veebiaadressile. Panga veebiaadress on
tavaliselt nimekujul https://www.panganimi.ee.
- Kontrolli aeg-ajalt üle internetipanga
kasutamiseks antud volitused, kui oled andnud kellelegi teisele voli kasutada
enda nimel netipanga teenuseid.
- Veendu, et arve, mida
tasud, on õige. Vaata, et maksad saadud toote või teenuse eest õigesse kohta.
Tähelepanu tasub pöörata IBAN-is olevale riigi tunnusele ning võimalusel võrrdle
IBAN-it varem samale teenusepakkujale tehtud maksete IBAN-iga.
1.2 Kaardimaksed
internetis
- Internetis
maksete sooritamisel eelista Eesti e-kaupluste ja teenusepakkujate puhul krediitkaardiandmete
sisestamise asemel pangalinki. Mujalt maailmast ostes tasub eelistada mõne
tuntud maksevahendaja (nt PayPal) abi – see annab täiendava turvagarantii
tundmatutelt e-teenuste osutajatelt või e-poodnikelt ostes.
- Eelista
internetioste tehes tuntud teenuseosutajaid ja e-poode. Ülisoodsad pakkumised võõrastelt
e-poodidelt jäta kasutamata – kui miski näib liiga hea, et tõsi olla, siis nii
ka on.
- Võimalusel
väldi kaardiandmete sisestamist tundmatute veebipoodide lehtedele.
- Võimalusel
ära tee internetioste seadmetes, mis ei ole Sinu omad (avalik arvuti, internetikiosk,
sõbra seade). Kui seda pole võimalik vältida, tuleb olla eriti hoolas ja mitte
jätta võõrast arvutit järelevalveta, kui oled internetipanka sisse logitud.
Kui asjad aetud, tuleb ka veenduda, et oled internetipangast välja loginud ja veebilehitseja
on suletud.
- Internetipood
ei tohi mitte mingil juhul küsida Sinu kodupanka sisselogimiseks vajalikke
koode. Ära kunagi sisestada panka logimise koode ühegi teise teenusepakkuja või
poe netilehele!
- Ole ettevaatlik "mustal reedel" ja "küberesmaspäeval"
ostude tegemisel. Ülisoodsad pakkumised tundmatutelt müüjatelt võivad eriti
neil ostelemisele suunatud päevadel tähelepanu hajutada ja tuua kaasa pettuse
ohvriks langemise.
- Ära kunagi
postita pilte enda või kellegi teise maksekaardist internetti või sotsiaalmeediasse.
2. Toimingud pangakaardiga – kaardimaksed ja
sularaha
2.1 Kaardimaksed poes ja teenuseosutajate juures
- Ära lase
kaarti silmist. Ka kaupluses tasudes jälgi, et müüja ei läheks kaardiga näiteks
taharuumi või mujale, kus Sa kaarti ei näe.
- Kaardimakset
sooritades jälgi, et keegi ei näeks, kuidas PIN-koodi sisestad. Vajadusel varja
PIN-koodi sisestamist käega.
- Veendu
enne viipemaksega tasumist, et tasutav summa on õige.
- Ära kunagi
hoia ühegi pangakaardi PIN-koodi rahakotis, veel vähem kaardi küljes.
- Teavita
kaotatud või varastatud kaardist kohe panka. Osade pankade mobiiliäpis on võimalik
ka ise kaart ajutiselt sulgeda ja selle ülesleidmisel taas avada. Kui kohe
kaardi sulged, väheneb oluliselt võimalus, et keegi saab omavolitseda sinu
pangakontol oleva rahaga.
- Reisile
minnes veendu, et sul on lisaks igapäevasele kaardile maksmiseks olemas tagavara-variant.
- Kui
maksad kaardiga, uuri enne makseterminali. Ettevaatlik tasub olla, kui selle
küljes on mingeid kummalisi seadmeid – nendega võidakse proovida kopeerida Sinu
kaardi andmeid.
- Kui oled viipekaardi
omanik, sea viipemaksetele mõistlikud limiidid. Kui Sa viipemakseid teha ei
soovi, sulge kaardil see võimalus.
2.2 Sularaha võtmine
- PIN-kood
on isiklik ja salajane! Ära jaga seda kellegi teisega ega hoia seda rahakotis
kaardiga koos.
- Sularaha
välja võttes jälgi, et keegi ei näeks, kuidas PIN-koodi pangaautomaati
sisestad. Vajadusel varja PIN-koodi sisestamist käega.
- Hoia
oma pangakontol toimuval silma peal! Jälgi regulaarselt internetipangas oma
konto väljavõtet, veendumaks, et keegi teine ei ole sinu teadmata sealt raha
välja võtnud.
- Veendu,
et pangakaart leiab pärast automaadis tehtud toiminguid tee tagasi rahakotti.
- Kui
märkad pangaautomaadi küljes midagi ebatavalist, näiteks liimijälgi kaardipilu
juures või seda, et klaviatuur on ebatavalise kujuga, siis hoidu kaardi
sisestamisest ning võta kohe ühendust pangaga.
- Teavita
kaotatud või varastatud kaardist kohe panka. Osade pankade mobiiliäpis on
võimalik ka ise kaart ajutiselt sulgeda ja selle ülesleidmisel taas avada. Kui
kohe kaardi sulged, väheneb oluliselt võimalus, et keegi saab omavolitseda sinu
pangakontol oleva rahaga.
3.
Nutitelefon ja turvalisus
- Võimalusel
seadista oma telefon nii, et selle kaotamisel oleks võimalik ka distantsilt telefoni
sisu kustutada.
- Tõmba oma
telefoni äppe ainult telefonitootja poolt turvatud ametlikust äpi-poest.
- Turva oma
nutitelefon PIN-koodi või salasõnaga. Kasuta seadistust, mis ei kuva PIN-koodi
sisestamisel ekraanile.
- Ära vali telefoni
PIN-koodiks iseenda või pereliikme sünnipäeva või muud lihtsalt ära arvatavat numbrit.
- Kui
kasutasid panka mobiiliäpiga ja nutitelefon kadus või varastati ära, teavita
sellest ka panka.
- Kui wifit, bluetooth’i ja NFC’d ei
ole parajasti vaja, lülita need välja. Lisaks turvalisuse suurendamisele
aitab see hoida ka telefoni akut.
- Uuenda
oma telefoni tarkvara regulaarselt ning paigalda alati kõige värskemad
turvauuendused.
- Kaalu
telefoni välja vahetamist, kui telefoni tootja ei väljasta enam Sinu seadmele
turvauuendusi. Aegunud tarkvara ja turvaseadistustega telefonidega ei pruugi ühel
hetkel olla enam võimalik ka pangateenuseid kasutada.
4.
Turvalised autentimisvahendid
- Mobiil-ID ja Smart-ID PIN-koode tohib sisesta
vaid oma telefoni vastavas rakenduses! Teenusepakkujate ja pankade kodulehtedel
ei küsita kunagi Mobiil-ID ega Smart-ID PIN-koodi.
- Mobiil-ID ja Smart-ID kasutamisel jälgi
alati, et telefonis enne kinnitamist näidatav kontrollkood vastaks interneti-
või mobiilipanga lehel kuvatud koodile.
- Mobiil-ID ja Smart-ID kasutamisel veendu
alati, mis toimingut sa kinnitad: telefoni ekraanil on näha nii teenuse nimetus
kui lühike toimingu kirjeldus. Kui sa ei ole kindel toimingu õigsuses, ära
PIN-koodi sisesta!
- Juhul, kui sa ei ole tehingut algatanud, kuid
saad Mobiil-ID või Smart-ID parooli küsiva teavituse, ära kunagi sisesta oma
PIN-koodi! Tõenäoliselt on tegemist kas pettuskatse või teise kasutaja veaga
oma kasutajanime sisestamisel.
- Smart-ID
iseteenindusportaalis on võimalik näha ning vajadusel sulgeda oma kehtivaid
Smart-ID lepinguid. Aeg-ajalt oleks mõistlik oma Smart-ID lepingutel silma
peal hoida. Kahtlaste lepingute leidmisel tasuks kindlasti pöörduda Sertifitseerimiskeskuse
või politsei poole.
- ID-kaardi
kaotamise või varguse(kahtluse) korral helista kohe ID-kaardi abiliinile 1777.
Alustuseks peata sertifikaadid – siis ei saa keegi Sinu kaarti elektrooniliselt
kasutada. Sulge kaart lõplikult, kui oled selle kadumises veendunud.
- Kui
kasutad Mobiil-IDs, siis helista telefoni kaotuse või varguse korral kohe ka ID-kaardi
abiliinile 1777. Alustuseks peata sertifikaadid – siis ei saa keegi Sinu Mobiil-IDd
kasutada. Sulge Mobiil-ID lõplikult, kui oled telefoni kadumises veendunud.
- Ära vali
ID-kaardi, Mobiil-ID või Smart-ID PIN-koodiks iseenda või pereliikme sünnipäeva või muud lihtsalt ära
arvatavat numbrit.
- Ära hoia
ID-kaarti ja selle PIN koode samas sahtlis või rahakotis.
- Ära hoida
Mobiil-ID või Smart-ID PIN-koode telefonis lihtsalt leitavana kontaktide seas.
5.
Suhtlus pangaga
- Ära
usalda pimesi e-kirju, mis näivad tulevat pangalt ja paluvad mingile lingile
klikkida või panka sisenemiseks vajalikke paroole sisestada. Kui Sul on pangast
saadud kirja osas vähimgi kahtlus, helista panga klienditoele.
- Pangaga
suheldes krüpteeri edastatavad delikaatsed dokumendid ning palu panga töötajal
sulle saadetavad delikaatse sisuga dokumendid samuti krüpteerida Sinu
ID-kaardiga avamiseks. ID-kaardi veebilehelt https://www.id.ee/index.php?id=36034 leiad info, kuidas seda teha. Nii tagad andmete
turvalise edastuse ning isegi kui vale adressaat peaks Sulle mõeldud kirja
saama, ei pääse ta ligi sellele lisatud krüpteeritud andmetele.
- Ära
avalda oma salasõnu, PIN-koode või pangakaardi täielikke andmeid, kui suhtled
pangaga telefoni teel. Eriti pea seda silmas siis, kui räägid pangaga
telefonitsi avalikus kohas.
6.
Seadmete turvalisus
- Jälgi, et su internetiga ühendatud seadmed (arvutid, nutitelefonid,
tahvelarvutid, tolmuimejad, turvakaamerad jne) omaksid alati kõige uuemat tarkvara.
Ära ignoreeri seadme meeldetuletusi uus tarkvara alla laadida ega lükka pikalt
edasi uuendusi, mida seade palub teha.
- Võimalusel kasuta viirusetõrje tarkvara (eriti Windows’i
arvutites). Kui aga juba kasutad, siis jälgi, et tarkvara uueneks automaatselt.
Viirusetõrje uueneb reeglina mitu korda päevas!
- Loo oma arvutites eraldi ilma administraatoriõigusteta
kasutajakontod igapäevakasutuseks. Tee oma igapäevatoiminguid (veebis
surfamine, e-kirjad, dokumendid) tavakasutaja õigustes – nii väheneb risk, et
keegi Sinu seadmetesse sisse häkib ja Su andmeid kurjasti kasutab. Kui
leibkonnas on vähem kogenud arvutikasutajaid (eriti lapsed, eakamad inimesed), on
nende puhul selle reegli järgimine eriti oluline!
- Kui
paigaldad oma arvutisse tarkvara, jälgi selle päritolu: kommertstarkvara lae
alla ainult tootja ametlikult veebilehelt. Vaba tarkvara kasutades usalda vaid
selliseid, mille lähtekood on avalik (open
source). Väldi vahendajaid, kelle seos tootjaga pole selge.