Eesti inimesed kaotasid poole aastaga petturitele ligi 7,6 miljonit eurot
Politsei- ja Piirivalveameti andmetel kaotasid Eesti
inimesed poole aasta jooksul petturitele ligi 7,6 miljonit eurot, millest enam
kui 4,5 miljonit moodustasid telefonipettused. Ainuüksi juunikuu jooksul jäid
inimesed telefonipettuste tõttu ilma enam kui 2 miljonist eurost.
Üheks suurimaks ohuks on hetkel kujunenud telefonipettused,
mille käigus helistatakse inimestele Tervisekassa nimel. „Oleme ka märganud, et
antud petukõnesid tehakse täpsemalt sihituna inimestele, kes on tegutseva
ettevõtte juhtorgani liikmed. Seetõttu tühjendatakse pettuse ohvritel nii
eraisiku kui ka ettevõtte kontod ja tekitatakse võimalusel ka lisakohustused
laenude näol, mis samuti kontolt välja võetakse,“ sõnas Pangaliidu pettuste
ennetamise toimkonna juht Veiko Kiik.
Konto kaaperdamist võimaldab see, et petiste juhiste alusel
on kliendid loonud PIN-koode sisestades endale uue Smart-ID konto, mis on
kurjategijate käsutuses ja annab neile täieliku kontrolli kliendi
elektroonilise idenditeedi üle. Kiige sõnul suurendab antud petuskeemi
ohtlikkust muu hulgas see, et erinevalt varasemast tehakse kõnesid puhtas eesti
keeles. Petised teavad kliendi isikukoodi ning ka seda, kas ta kasutab
Smart-IDd või Mobiil-IDd. Kuigi antud info on avalikult tuvastatav, aitab see
suurendada petiste usaldusväärsust.
Väidetavalt Tervisekassast tuleva kõne käigus palutakse
inimesel valida, kas kasutada väidetavat ravihüvitise jääki hambaraviks või
retseptiravimite soodustuseks. Otsus palutakse kinnitada Mobiil-ID või
Smart-IDga, antud sõnum saadetakse RIA nimel.
Seejärel saab sama inimene kõne väidetavalt panga IT- või
turvaosakonnast, milles uuritakse, kas talle on eelnevalt helistatud ning
palutakse avastatud kahtlase tehingu peatamiseks sisestada oma PIN-koodid. Kõne
käigus palutakse klientidel infot antud vestluse kohta varjata, kuna
väidetavalt on tuvastatud pahatahtlik pangatöötaja, kes on kliendi kontot
tühjendamas ning salaoperatsioonis koostöös pangaga on võimalik aidata petis
tabada.
Kelmid õpetavad ehtsale pangatöötajale valetama
Kõnesid tehakse sageli rakenduse WhatsApp vahendusel,
klienti ollakse valmis vajalike toimingute läbiviimisel abistama ja selleks
juhendatakse teda alla laadima ka ekraanijagajat (nt AnyDesk). Klienti
töödeldakse kõne käigus ka selliselt, et kui talle päriselt pangast
helistatakse ja küsitakse infot pettusekahtluse tõttu peatatud makse kohta,
siis järgivad nad petturitelt saadud juhiseid ja valetavad, et tehing on nende
tehtud ning kõik on korras. Päris pangatöötaja suhtes ollakse üleolevad ja
umbusklikud.
„Juhime klientide tähelepanu sellele, et pangad või Tervisekassa ei kontakteeru klientidega kunagi WhatsAppi ega muude suhtlusrakenduste vahendusel ega palu oma seadme ekraani jagada. Samuti ei kaasa pangad kliente salaoperatsioonidesse pahatahtliku pangatöötaja tabamiseks“ lisas Kiik.
Pangaliit kutsub erinevaid pettuseliike ära tundma
Pangaliit alustas 26. mail pettuste tõkestamise kampaaniat „Petturil on mitu nägu“, mille eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust erinevatest küber- ja telefonipettuste skeemidest ning meelde tuletada, et igas olukorras, mis puudutab raha, tuleks rahulikult järele mõelda ja võtta aega kontrollimiseks, mitte tegutseda ülepeakaela.
Lisaks Pangaliidu liikmespankadele rahastavad kampaaniat „Petturil on mitu nägu“, ka sideettevõtted Telia, Elisa ja Tele2. Kampaania leiab aset kahes osas, millest esimene toimub 26. maist 22. juunini ja teine sügisel. Selle aja jooksul saavad inimesed finantspettuste kohta infot tele-, raadio-, trüki- ja sotsiaalmeediast, otsepostituste brošüüridest ning internetist.
Loe lähemalt, kuidas pettust ära tunda ja ennast kaitsta veebilehelt: https://pettuseinfo.ee/